Mindre medicin - mere lys!

Hvad gør lyset?

Lysterapi vinder ofte opmærksomheden i den offentlige debat under vinterperioden, og med god grund (#lysterapi). Sollys er med til at påvirke vores søvnhormon melatonin, som justerer vores circadian rhythm ("indre ur").

Meget forskning har vist, at "dim light melatonin onset", som påvirkes af lysterapi kan mindske bl.a. ADHD symptomer, og generel tristhed og sløvhed.

Vi understreger, at det er vigtigt at følge psykiatriens anbefalinger, hvis I har modtaget disse, men er I endnu ikke i psykiatrisk regi, og vil prøve noget andet (som er evidensbaseret), er lysterapi klart et forsøg værd.

Sørg for at være skærmfri 2 timer før søvn, og at lysterapi kun bruges om morgenen, for at "få melatoninen ud af blodet". Det vil også hjælpe med at få døgnrytmen på plads!

Lysterapi kan hjælpe med at få dagen sat i gang.

Depressionsforeningen og flere udafhængige sider anbefaler bl.a. den medicinsk godkendte Lumie Vitamin L, som bl.a. kan købes lige her.



Lamperne findes også i billigere udgaver, man skal bare være sikker på, at lysstyrken er minimum 10000 lux ved den anbefalede afstand (vil typisk variere mellem 15 og 45 cm.) Derudover kan de billigste udgaver have en tendens til at flimre, hvilke udløser mere stress og ikke er godt for sessionen. Bare hav dette for "øje". De kan findes HER.





Forskning:


ADHD medicin kan udsætte tidspunktet hvor man falder i søvn:

Chen, M., Wardlaw, M., & Stein, M. A. (2019). ADHD Medications and Sleep. In Sleep and ADHD (pp. 151-173). Academic Press.



Lysterapi kan hjælpe med at justere døgn- og søvnrytmen:

Smits, M. G., Spence, D. W., Pandi-Perumal, S. R., & Brown, G. M. (2010). Dim light melatonin onset A in psychiatric disorders. Sleep and Mental Illness, 130.


Snitselaar, M. A., Smits, M. G., van der Heijden, K. B., & Spijker, J. (2017). Sleep and circadian rhythmicity in adult ADHD and the effect of stimulants: a review of the current literature. Journal of attention disorders, 21(1), 14-26.

Tilmeld dig HjerneStorms nyhedsbrev.

Få besked når der kommer nye anbefalinger eller opdateringer (ingen spam).

© 2020 - HjerneStorm.